МЕТОДИЧНА СКАРБНИЧКА



10 клас


Урок №41

Дата:

США.
ОСОБЛИВОСТІ СУЧАСНОГО ПОСТІНДУСТРІАЛЬНОГО РОЗВИТКУ.
ГОСПОДАРСТВО.

Очікувані результати НПД: учні називають домінуючі складники третинного, вторинного та первинного секторів економіки США, наводять приклади промислових виробництв та послуг, що визначають міжнародну спеціалізацію країни, складають комплексну економіко-географічну характеристику.
Розвивальна та виховна мета: розвивати вміння виділяти істотні ознаки, узагальнювати, робити висновки, здатність до пошуку та засвоєння нових знань; виховувати зацікавленість до сучасного світу, бажання розуміти соціально-економічні процеси, які в ньому відбуваються.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручники, атласи, економічна карта США, ресурси Інтернету.
Опорні та базові поняття: постіндустріальна країна, ВВП, промисловість, сфера послуг, технопарк, технополіс, сільське господарство, сільськогосподарські пояси, транспорт, зовнішньоекономічні зв’язки, стратегічний партнер.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Важко знайти державу, до якої б виявлялася більша цікавість, ніж до США. Економічна могутність, військова міць, розгалужені системи супутникового та інших засобів стеження, провідні позиції у світовій науці і технологіях, відомий на весь світу американський спосіб життя, — все це було створено за короткий проміжок часу.
Повідомлення теми, цілей і завдань уроку

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ Й ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Використовуючи знання з історії та географії, зробіть припущення, які чинники лежать в основі економічної могутності США.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Особливості сучасного постіндустріального розвитку країни
США — високорозвинена постіндустріальна держава, світовий лідер за науково-технічним, фінансовим, інформаційним, військовим потенціалом. Загальний ВВП (за ПКС) — 19,4 трлн $ (2017) — 2-ге місце в світі, ВВП на душу населення — 59,5 тис. $ — 18 місце. Структура ВВП: сільське господарство — 0,9 %, промисловість — 18,9 %, сфера послуг — 80,2 %. За обсягом промислового виробництво — 2-ге місце в світі після Китаю.
Основні чинники економічного успіху:
1) всебічне заохочення американським суспільством та державою підприємницької активності;
2) спрямованість на досягнення успіху для кожної людини незалежно від її походження та соціального статусу;
3) більш обмежене, ніж в інших розвинених країнах, однак ефективне державне втручання в економіку;
4) висока трудова мораль, що ґрунтується на протестантській етиці, працелюбності та вірі у власні сили;
5) наукоємність, використання новітніх технологій.

2. Третинний сектор
Традиційні складові: фінансова справа, торгівля, туризм, освіта, медицина; нові види послуг: інформаційно-технологічні, консалтингові (консультативні), маркетингові, управлінські. Провідний виробник ІТ послуг. ІТ-компанії: IBM, Microsoft,
Oracle, Symantec, CA Technologies, Google, Apple та ін. Понад 300 технопарків та технополісів. Найбільші — в Каліфорнії («Кремнієва долина»). Туризм — 75 млн туристів щорічно (2-ге місце), 200 млрд дол. прибутків (перше місце у світі).
Найбільша транспортна інфраструктура серед усіх країн світу.

3. Промисловість
Завдання. За допомогою карт атласу, тексту підручника охарактеризуйте провідні виробництва обробної промисловості США. Результати оформіть у вигляді таблиці:

Провідні виробництва
Райони/центри розміщення
Стисла характеристика




Представлені всі наявні виробництва. Міжнародну спеціалізацію країни визначають:
1) Багатопрофільне машинобудування; провідна роль автомобілебудування, «автомобільний цех» країни: є Приозер’я (Детройт, Флінт, Толідо); 17 млн автомобілів щорічно; найбільші компанії — «Форд мотор» «Дженерал мотор» та «Крайслер»; авіакосмічна техніка — «Боїнг», «Локхід Мартін», «Макдонелл Дуглас»; електротехнічна, виробництво комп’ютерної, офісної техніки, електроніки, засобів телекомунікацій тощо;
2) Чорна (4-те місце) та кольорова (виробництво алюмінію, міді, цинку, свинцю) металургія, металургійні бази — Приозерна (Чикаго, Детройт, Баффало), Північно-Аппалацька (Піттсбург, Янгстаун), Приатлантична (Філадельфія, Балтімор), Південна (Х’юстон, Даллас);
3) Хімічна (2-ге місце після Китаю, виробництво пластичних мас, синтетичних волокон, штучного каучуку, мінеральних добрив), фармацевтична (1-ше місце);
4) легка (текстильна, швейна, взуттєва), спеціалізація на виробництві дорогого модельного вбрання; світовий центр моди — Нью-Йорк.
Промислове виробництво базується на потужній електроенергетиці (2-ге місце після Китаю), ТЕС — 70,6 %, АЕС — 9,2 % (80 АЕС), ГЕС — 7,4 %; від відновлювальних джерел — 12,8 %, до 2030 р. планують 27 %.

4. Сільське господарство
Забезпечує потреби країни в основних продуктах харчування, експорт багатьох найменувань. Висока продуктивність та технологічна оснащеність. Тваринництво (68 %): — м’ясне й молочне скотарство, свинарство, вівчарство, птахівництво. Рослинництво: зернові, кормові культури, соя, цитрусові, арахіс, цукрові буряки, виноград, соняшник. Сільськогосподарські пояси: кукурудзяно-соєвий, пшеничний, бавовняний.

5. Зовнішньоекономічні зв’язки
Експорт (2-ге місце в світі після Китаю): виробниче обладнання, машини, літаки, аерокосмічна техніка, зброя, вугілля, пшениця, кукурудзу, соя, бавовна, тютюн. Імпорт: нафта, нафтопродукти, автомобілі, побутова техніка, газетний папір, продукти тропічного землеробства, товари народного споживання. Головні партнери: Канада, Мексика, Китай, Японія, Німеччина. Американські іноземні інвестиції (5,5 трлн дол.), торгівля ліцензіями, патентами, інформацією.
Виступи учнів, що отримали випереджальне завдання, з повідомленнями про міжнародні зв’язки України та США
Стратегічний партнер України (товарообіг 2 млрд дол.). Україна експортує до США чорні метали та вироби з них, мінеральні добрива, продукти харчування; імпортує нафту, нафтопродукти, машини, апарати й механічні пристрої, полімерні матеріали. США надає Україні різнобічну підтримку та допомогу для проведення реформ і протидії агресії на сході країни.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Завдання 1. За картами атласу й текстом параграфа складіть схему зовнішньоекономічних зв’язків США.
Завдання 2. Позначити на контурній карті: а) найбільші центри машинобудування США; б) сільськогосподарські пояси США

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник, опрацювати § 35.
2. Випереджальне. Об’єднатися в 6–7 груп, прочитати та скласти план § 36 (Канада).

3. Дослідження. 1) Форми територіальної організації новітніх видів промислового виробництва у США. 2) Економічна взаємодія вздовж державного кордону між Мексикою і США._______________________________________________________________
10 клас


Урок №42

Дата:

КАНАДА.

Очікувані результати НПД: учні виявляють та характеризують основні чинники, що визначають місце країни в міжнародному поділі праці, називають домінуючі складники третинного, вторинного та первинного секторів економіки Канади, складають комплексну економіко-географічну характеристику.
Розвивальна та виховна мета: вдосконалювати вміння використовувати інформаційні ресурси, розвивати комунікативні здібності; розвивати вміння працювати групі, досягати компромісів; виховувати толерантність, повагу до іншої думки.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручники, атласи, політична карта світу, фізична карта світу, ресурси Інтернету.
Опорні та базові поняття: ЕГП, природні ресурси, природний приріст, густота населення, діаспора, Співдружність націй, урбанізація, постіндустріальна країна, ВВП, промисловість, сфера послуг, сільське господарство, транспорт, зовнішньоекономічні зв’язки.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Найтіснішими інтеграційними зв’язками зі США пов’язана Канада — друга високорозвинена країна у складі субрегіону Північна Америка. Саме сусідство зі США багато в чому визначає економічний розвиток Канади. Уздовж канадськоамериканського кордону мешкає основна частина населення Канади, так само зосереджений основний промисловий потенціал країни. Сьогодні ви досліджуватиме основні чинники, що визначають місце цієї країни в міжнародному поділі праці, дізнаєтеся про особливості сучасного розвитку та домінуючі складники економіки Канади.
Повідомлення теми, цілей і завдань уроку

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ Й ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Пригадайте природні особливості теритрії Канади.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Робота в групах з підручником, картами атласу, ресурсами Інтернету
1. «Візитна картка»
Офіційна назва — Канада. Площа — 9,98 млн км². Населення — 36,9 млн осіб (2018 р.). Столиця — Оттава. Високо економічно розвинена держава, країна «Великої Сімки». Державний устрій — країна у складі Співдружності, федеративна держава.

2. ЕГП
Головні ознаки: займає північну частину материка Північна Америка й прилеглі до нього острови; омивається водами Північного Льодовитого, Тихого й Атлантичного океанів, найдовша берегова лінія (202 тис. км), 2/3 території розташовано в холодних поясах (стримувальний чинник); сухопутний кордон із США протяжністю майже 6 тис. км (стимулювальний чинник).

3. Природно-ресурсний потенціал
Різноманітні природні умови. Кордильєри, Скелясті гори, відроги Аппалачей, горбисті рівнини та плато. Клімат від арктичного до помірного, на півночі багаторічна мерзлота. Густа річкова мережа, великий гідропотенціал; багато прісноводних озер. Лісистість 38 %. Родючі чорноземні та каштанові ґрунти на півдні (провінції Альберта, Саскачеван, Манітоба). Мінеральні: залізні руди, руди кольорових металів (цинку, нікелю, свинцю, міді, кобальту, молібдену, золота, платини, срібла та ін.), вугілля, нафта та природний газ, алмази, калійні солі, азбест тощо. 17 об’єктів Спадщини ЮНЕСКО.

4. Населення
Природний приріст 3,7 ‰, сальдо міграції 5,7 ‰ (більша частина сучасних мігрантів має вік в 20 до 40 років). Частка осіб, старших за 65 р., — 18,6 %, старіння населення. середній вік — 42 роки, середня очікувана тривалість життя — 80 років.
Густота населення 3,7 особи/км2, нерівномірний розподіл: 90 % зосереджено в південній, прикордонній зі США смузі. Склалося в результаті імміграції, понад 200 етнічних груп: канадці (32,2 %), англійці (19,8 %), французи (15,5 %), німці (9,8 %), італійці (4,5 %), китайці (4,5 %), українці (1,7 % — 9-та етнічна група в країні). Українська діаспора — близько 1,2 млн осіб, найбільше в провінціях Манітоба та Саскачеван. Католики — 39 %, протестанти — 20 %, православні — 6 %, мусульмани — 3,2 %. Рівень урбанізації — 82,2 % (2017 р.). Найбільші міста — Торонто (6 млн), Монреаль (4 млн), Ванкувер (2,5 млн осіб). Робоча сила — 19, 5 млн. Трудові ресурси відрізняються високим освітнім та професійним рівнем. Структура зайнятості: сільське господарство — 2 %, промисловість — 19 %, сфері послуг — 79 %.

5. Господарство
Канаду, як і Австралію, відносять до країн переселенського капіталізму.
Загальний ВВП (за ПКС) — 1,8 трлн $ (2017) — 17-те місце в світі, ВВП на душу населення — 48,1 тис. $ — 32 місце.
Структура ВВП: сільське господарство — 1,6 %, промисловість — 27,7 %, сфера послуг — 71 %. Основні чинники, що забезпечили економічне зростання:
1) багаті природні ресурси;
2) заохочення імміграції;
3) широке залучення іноземного (у першу чергу США) капіталу.
Третинний сектор. Найбільше значення сфера фінансів, страхування, управління нерухомістю й компаніями, оптова та роздрібна торгівля, туризм (20 млн туристів щорічно). Найбільші центри — Торонто, Монреаль.
Промисловість. Високий технічний рівень. Порівняно висока частка добувної, паливної та лісової промисловості, значна складова експорту. Переробна промисловість:
1) електроенергетика ГЕС — 54 %, ТЕС — 26 %, АЕС — 9 %, від альтернативних джерел — 11 %;
2) машинобудування: автомобілебудування (американські та японські автомобільні компанії), верстатобудування, залізничне, суднобудування, сільськогосподарське, електроніка, виробництво обладнання для гірничодобувної та лісової промисловості;
3) чорна та кольорова металургія;
4) хімічна промисловість (мінеральні добрива, синтетичні смоли, пластмаси);
5) целюлозно-паперова.
Сільське господарство. Високотоварне, багатопрофільне, високо технічно оснащене. Забезпечує власні продовольчі потреби, значна частка експортується. Сільськогосподарські угіддя 6,8 %. Рослинництво (44 %): пшениця, ячмінь, кукурудза, соя, ріпак, цукровий буряк, овочі, фрукти. Тваринництво — молочно-м’ясне скотарство, свинарство, птахівництво, оленярство, звірівництво.

5. Зовнішньоекономічні зв’язки
Експорт: машини й обладнання, хімікати, пластмаси, деревина, мінеральна сировина та напівфабрикати, пшениця.
Імпорт: технології та промислове обладнання, електроніка, товари легкої промисловості. Головні партнери: США, Китай, Мексика, Велика Британія, Японія. Канада й Україна — тісні двосторонні відносини. Україна експортує залізничні локомотиви та комплектуючі до них, металеві вироби, ядерні реактори, котли, машини, іграшки; імпортує машини та устаткування, рибу й морепродукти, аерокосмічну й фармацевтичну продукцію.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Обговорення результатів роботи груп. Самооцінювання, оцінювання

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник, опрацювати § 36.

2. Дослідження. Складники підприємницького успіху української діаспори в Канаді та США._______________________________________________________________
7 клас


Урок №44

Дата:

ДЕРЖАВИ ПІВНІЧНОЇ АМЕРИКИ.

Мета: поглибити та систематизувати знання про особливості заселення Північної Америки, формувати знання про найбільші держави Північної Америки; удосконалювати практичні вміння та навички характеризувати країн материка за тематичними картами атласу; розвивати вміння свідомо виконувати способи раціональної навчальної діяльності: складати цілеспрямований опис об’єкта за типовим планом; формувати шанобливе ставлення до національних особливостей, культури, способу життя інших народів.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: політична карта Північної Америки, підручники, атласи, контурні карти.
Опорні та базові поняття: густота населення, індіанці, аборигени, колонізатори, афроамериканці, діаспора, господарство.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Чи уявляв Христофор Колумб, вирушаючи на пошуки західного морського шляху до Індії, масштаби свого відкриття? Що сталося б із доколумбовими цивілізаціями на материку в разі набагато пізнішого відкриття цих земель європейцями? Ці питання й зараз спричиняють суперечки вчених.
Отже, завершуючи вивчення Північної Америки, настав час ознайомитися з сучасною політичною картою та ключовими державами.

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, ВМІНЬ ТА НАВИЧОК УЧНІВ
Яку інформацію можна дізнатися з політичної карти?
Представники яких країн брали участь в освоєнні території Америки?
Які цивілізації існували в Північній Америці в доколумбову епоху?
У яких відомих художніх творах докладно описані життя й побут індіанців, порушено проблеми конфлікту білих переселенців і корінних жителів?

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Держави Північної Америки
У Північній Америці та прилеглих до неї островах нараховують 38 країн, включаючи залежні. Однак більшу частину території займають три великі держави: Канада, США і Мексика. З острівних держав найбільшою є Куба, розташована на однойменному острові та дрібних островах у Карибському морі.
Більшу частину материка займають США та Канада — високорозвинені країни світу із багатогалузевим господарством і високим рівнем життя населення. Мексика та інші країни Північної Америки належать до країн, що розвиваються.
Доповіді учнів (презентації та повідомлення «Країни Північної Америки»).
Практична робота 9 (завершення). Позначте на контурній карті держави та їхні столиці: США, Канада, Мексика.

2. Зв’язки України з державами Північної Америки
Обговорення результатів випереджального домашнього завдання.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Робота з підручником та картами атласу.
Складіть характеристику країн Північної Америки (США, Канада, Мексика).
Результати занесіть у таблицю.
Назва країни
Географічне
положення
Природні
умови і ресурси
Населення
Господарство





1. Назвіть найбільші держави, які розташовані в Північній Америці.
2. Якими природними ресурсами багаті країни Північної Америки? Як це впливає на види господарської діяльності населення?
3. Яка країна, США чи Канада, мають більш сприятливі умови для розвитку господарства та життя населення? Чому?

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати відповідний параграф підручника.
2. Скласти кросворд «Країни і міста Північної Америки».
3. Підготуватись до підсумкового уроку за темою «Північна Америка».

______________________________________________________________

7 клас


Урок №46

Дата:

ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ ЄВРАЗІЇ.

Мета: ознайомити із загальними відомостями про материк; формувати знання про особливості географічного положення та берегової лінії Євразії; вдосконалювати практичні вміння та навички характеризувати географічне положення материка; розвивати вміння виконувати способи раціональної навчальної діяльності: складати цілеспрямований опис об’єкта за типовим планом; виховувати пізнавальну активність, інтерес до вивчення теми, самостійність.
Обладнання: фізична карта Євразії, підручники, атласи, шаблони, комп’ютер, мультимедійний проектор, мультимедійна презентація.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Очікувані результати: учні зможуть характеризувати особливості географічного положення Євразії за типовим планом; знаходити та показувати на карті об’єкти географічної номенклатури; робити припущення щодо особливостей ознак природи материка.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Прийом «Бліцопитування»
Назвіть і покажіть на карті материки.
Підберіть епітети з префіксом «най-» для кожного з материків.
Що вам відомо про материк Євразія?
Як ви вважаєте, чому Євразію, материк, на якому ми живемо, вивчають останнім у курсі «Географія материків і океанів»?

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Прийом «Проблемне питання»
Євразія — материк-гігант. Він навіть не вміщується у Східній і Північній півкулях!
Зробимо невеликі розрахунки. Площа всього суходолу становить 149 млн км2, а площа Євразії разом з островами — 54,6 млн км2.
Частка площі Євразії в загальній площі суходолу планети — понад 1/3 всієї поверхні суходолу на Землі. Як, на вашу думку, позначаються такі розміри материка на його природі?
(Відповіді учнів.)
Справді, величезні розміри території визначають надзвичайно велику розмаїтість природи нашого материка. Під час вивчення особливостей природи Євразії ви побачите деякі подіб ні ознаки й із Північною Америкою, і з Африкою, однак знайдете чимало й відмінностей. Знання, уміння й навички, набуті раніше, допоможуть вам з’ясувати складності природних закономірностей нашого континенту, як позначаються природні особливості на житті й господарській діяльності його населення. Починаємо, як завжди, з характеристики географічного положення материка.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Установлення особливостей географічного положення
Робота з фізичною картою Євразії, планом, мультимедійною презентацією. Під час складання характеристики учні позначають географічну номенклатуру на шаблонах материка в зошитах.
Євразія — не тільки найбільший материк Землі, але і єдиний материк, що складається з двох частин світу. Умовна межа між Європою та Азією проходить уздовж східного схилу Уральських гір від Північного Льодовитого океану на південь, далі по річці Урал (або Ембі), північним узбережжям Каспійського моря і Кумо-Маницькою западиною, далі Азовським узбережжям, Чорним морем та протоками Босфор і Дарданелли. Площа Європи значно менша за площу Азії, її можна порівняти приблизно як 1:4.
План характеристики
Складові географічного положення

Площа
54,6 млн км2 (І місце у світі)
Розташування щодо екватора, нульового меридіана, тропіків, півкуль
Євразія повністю лежить у Північній півкулі, низка островів на південному сході Євразії розташовані в Південній півкулі. Більша частина материка розташована у Східній півкулі, крайні півострови на заході та сході — в Західній півкулі. Євразію перетинають Північне полярне коло та Північний тропік, велика частина материка розташована в помірних широтах. Результатом значної протяжності материка з півночі на південь є розташування в усіх географічних поясах Північної півкулі
Крайні точки
Північна — мис Челюскін (78° пн. ш.; 104° сх. д.);
південна — мис Піай (1° пн. ш.; 104° сх. д.);
західна — мис Рока (39° пн. ш.; 9° зх. д.);
східна — мис Дежньова (66° пн. ш.; 170° зх. д.)
Протяжність материка у градусах і кілометрахіз півночі на південь, із заходу на схід
1) за меридіаном 100° сх. д.: 76° - 7° = 69°
69 х 111= 7659 км;
2) за паралеллю 40° пн. ш. (1° 85,4 км)
9° + 128° = 137°
137 х 85,4 11 700 км
Океани й моря, що омивають материк, особливості берегової лінії
Береги Євразії омивають усі чотири океани — Атлантичний, Північний Льодовитий, Тихий і Індійський. Найбільш порізану берегову лінію має західна частина материка, а також схід і південний схід із дугоподібно вигнутими ланцюгами островів, відділених морями від материка
Найближчі за розташуванням материки та шляхи сполучення з ними
Найближче до Євразії розташовані Африка й Північна Америка. Європу та Африку роз’єднують Ґібралтарська протока та Середземне море. Азія та Африка відокремлені Червоним морем, Баб-ель-Мандебською протокою, Аденською затокою та Суецьким каналом, що прокладений через Суецький перешийок. Євразію та Північну Америку розділяє неширока Берінґова протока
Висновок 1. Євразія — найбільший материк Землі, який займає більше третини суходолу та складається з двох частин світу — Європи й Азії. Євразія розташована переважно у Східній та Північній півкулях, омивається водами чотирьох океанів, має розчленовану берегову лінію.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Практична робота 10. Позначити на контурній карті: а) географічні об’єкти, що визначають особливості географічного положення Євразії; б) умовний кордон між Європою й Азією.
Робота в парах
Прийом «Географічний практикум»
Завдання. Порівняйте географічне положення Євразії та Північної Америки. Результати занесіть у таблицю.
Ознаки схожості
Ознаки відмінності


Висновок 2. У розміщенні Північної Америки та Євразії є певні ознаки схожості. Проте Євразія набагато більша за площею та протяжністю; це єдиний материк, який омивають води чотирьох океанів. Аналіз особливостей географічного положення Євразії та його порівняння з Північною Америкою дозволяє підтвердити припущення, що були висловлені на початку уроку, про надзвичайно різноманітні природні умови материка.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ
Прийом «Мікрофон»
Які знання та вміння вам стали в пригоді для виконання завдань уроку?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати відповідний параграф підручника.
2. Випереджальне (окремим учням): використовуючи додаткові джерела географічних знань, підготуйте повідомлення про дослідження території Євразії (Є. Дежньов, М. Пржевальський, П. Семенов-Тянь-Шанський).


_____________________________________________________________
9 клас

Урок № 36

Дата:

ЧИННИКИ РОЗМІЩЕННЯ ПІДПРИЄМСТВ,
ЩО ВИРОБЛЯЮТЬ ХАРЧОВІ ПРОДУКТИ.
ХАРЧОВА ПРОМИСЛОВІСТЬ В УКРАЇНІ.
ОСОБЛИВОСТІ ТЕХНОЛОГІЙ ТА
ЧИННИКИ РОЗМІЩЕННЯ ПІДПРИЄМСТВ
ХАРЧОВОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ.

Очікувані результати НПД: учні називають складові харчової промисловості; характеризують особливості виробництва окремих видів продуктів харчування, аналізують карту харчової промисловості та показують на карті найбільші центри виробництва харчових продуктів і напоїв в Україні, пояснюють розміщення підприємств харчової промисловості в Україні.
Розвивальна та виховна мета: вдосконалювати уміння працювати з візуальними та статистичними джерелами знань, аналізувати їх, робити висновки; виховувати почуття власної національної ідентичності, інтерес до українських традицій.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручники, атласи, комп’ютер, проектор (інтерактивна дошка), мультимедійна презентація.
Опорні та базові поняття: харчова промисловість; борошномельно-круп’яна, хлібопекарська, макаронна, кондитерська, цукрова, олійно-жирова, консервна, маслосироробна, м’ясна, рибна промисловість, чинники розміщення.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Виробництво продуктів харчування з давніх часів і нині залишається важ­ливою сферою діяльності в усіх країнах світу. Для розвитку харчової промисловості в нашій країні є всі необхідні умови: розвинене сільське господарство, що забезпечує галузь сировиною; виробничі потужності (машинобудування, хімічна промисловість, транспортна інфраструктура тощо). З давніх часів в українських родинах формувалися традиції смачної української кухні.

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Перевірка домашнього завдання. Обговорення результатів дослідження щодо українських продуктів у складі споживчого кошику родини та традиційних українських продуктів харчування.
Повідомлення теми, цілей і завдань уроку.

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Чинники розміщення підприємств харчової промисловості.
Харчова промисловість охоплює виробництва, що займаються переробкою продовольчої сировини й забезпеченням населення продуктами харчування.
Розміщення виробництв харчової промисловості визначено: спеціалізацієюсільського господарства (джерела сировини); розміщенням населення (спожи­вач), характеристиками сировини й готової продукції (терміни зберігання), а також можливостями їхнього транспортування.
Основну роль у розміщенні підприємств харчової промисловості відіграють сировинний і споживчий чинники.
Виробництва, що використовують сировину, яка швидко псується або спо­живається у великій кількості, тяжіють до джерел сировини (цукрова, олійна, виноробна, круп’яна, консервна, рибна). Галузі, продукція яких має обмежений термін споживання, малотранспортабельна, або витрати на її перевезення більші, ніж на транспортування сировини, орієнтуються на споживача (хлібопекарська, кондитерська, пивоварна та ін.). Подвійну орієнтацію — на сировину і на споживача, мають борошномельна, м’ясна, тютюнова галузі.

2. Харчова промисловість в Україні.
Робота з мультимедійною презентацією, картами атласу
Завдання 1. Дослідіть географію основних галузей харчової промисловості в Україні. Результати занесіть у таблицю.

Назва галузі
Чинники розміщення
Найбільші центри




В економіці України харчова промисловість посідає одне з провідних місць та є важливою експортною галуззю.
Підприємства борошномельної промисловості розміщуються як у районах ви­рощування зернових культур, так і поблизу споживача. Найбільші з них працюють у Харківській, Дніпропетровській, Полтавській, Черкаській, Київській областях та в Києві. Борошно використовують у хлібопекарській, макаронній, кондитерській галузях, на розміщення яких вирішальний вплив має споживач.
Найбільші кондитерські підприємства працюють у великих містах, зокрема: кондитерські компанії «Рошен» (Київ, Вінниця, Кременчук), «Бісквит-Шоколад» (Харків), «АВК» (Дніпро), «Світоч» (Львів).
Підприємства цукрової промисловості зосереджені в районах збору цукрового буряку (Вінницька, Київська, Полтавська, Кіровоградська, Черкаська, Хмельницька, Харківська, Тернопільська обл.). Для виробництва 1 т цукру потрібно 7–10 т буряків.
Олійна галузь також орієнтується на джерела сировини (на виробництво 1 т олії витрачають 3–8 т насіння). Найвідоміші торговельні марки: «Олейна» (Дніпро), «Стожар», «Чумак» (Харківська обл.), «Премія», «Щедрий дар» (Полтава), «Олком» (Київ).
Основними районами розвитку плодоовочевої промисловості є південні (Одеська, Миколаївська, Херсонська), подільські (Вінницька, Тернопільська, Хмельницька) області та Закарпаття. Виноробні підприємства зосереджено в Одеській, Херсонській, Миколаївській та Закарпатській областях.
Підприємства з виробництва пива та безалкогольних напоїв орієнтуються на споживача (Київ, Харків, Одеса, Дніпро, Львів).
Маслосиробробна промисловість виробляє різноманітну продукцію на основі молока. Підприємства, які спеціалізуються на випуску фасованого молока, сметани, вершків, розміщені переважно в містах; виробництво масла, сиру, консервованого молока має сировинну орієнтацію. Найвідоміші торговельні марки: «Селянське», «Ферма», «Слов’яночка», «Галичина», «Простоквашино», «Молочна ріка», «Ромол», «Яготинське».
Виробництво рибної продукції зосереджено на підприємствах, розташованих у портових містах (Одеса, Ізмаїл, Очаків, Вилкове, Херсон, Маріуполь, Бердянськ, Генічеськ).
Великі підприємства м’ясної промисловості — м’ясокомбінати — працюють у великих містах: Києві, Полтаві, Харкові, Вінниці, Одесі, Черкасах, Дніпрі.

3. Виробництво харчових продуктів у своєму регіоні.
Обговорення результатів домашнього завдання про виробництва харчових продуктів, що працюють у своєму регіоні.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
- Які чинники й чому найбільше впливають на розміщення підприємств хар­чової промисловості?

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник, опрацювати § 34.

Немає коментарів:

Дописати коментар